måndag, april 23, 2007

Jakten på den blåa drinken

Nu börjar det kännas som att slutet på mitt drink-mysterium är nära! Jag har alltså varit på jakt efter ingredienserna till en drink som Moa köpte när hon, jag, Minna och Stoffe var på Mark Twain för några veckor sen.

Ja, jag kan erkänna att jag är en smula manisk. Men jag blir lite irriterad när man säger att något inte finns, som helt klart finns! Och då har jag tagit på mig det som mitt kall att hitta det! Att få gnugga detektiv-knölarna är också alltid lika roligt!

De två ingredienserna som saknades var blåbärslikör och granatäpplesprit. Blåbärslikören var ganska snabbt hittat, för det fanns i Systembolagets beställningssortiment. Men det var värre med den andra.

Jag pratade med killen som är spritansvarigSystembolaget Östersund och frågade om han kände igen vilken det var. För tydligen så ska den heta "L.O Smith - Granatäpple". Han hade nog hört talas om den men det var ingenting som fanns varken inne eller i deras beställningssortiment. Han sa dock att det går att privatimportera från leverantören via bolaget. Det jag då var tvungen att göra var att ta reda på vart Mark Twain köper sin sprit ifrån.

Så jag ringde till Mark Twain och dom svarade Norrsäljarna. Då ringde jag dit och frågade efter flaskan. Dom hade den till och med inne. Men eftersom att jag inte är ett företag med utskänkningstillstånd så fick jag ju inte själv beställa. Inte ens systembolaget får beställa därifrån. Bolaget måste i så fall beställa direkt från producenten, som jag fick reda på, hette J & J Nordic.

Nästa anhalt blev att ringa till J & J Nordic. Efter en del rundhoppning så fick jag prata med en trevlig herre som heter Mika. Jag förklarade mitt problem och han sa att de var dom som producerade L.O Smith och att det fanns en granatäpple-smak. Anledningen att man inte har hört så mycket om den är för att den är helt ny. Den kom tydligen ut straxt före jul och har bara skickats ut till "fjäll-orter" än så länge. Tydligen så finns den nästan inte ens i varken Stockholm eller Göteborg. Det är lite coolt.

Mika sa också att det var han själv som hade varit med och framställt denna granatäpple-sort. Det var också rätt roligt tycker jag. Tydligen var det hans personliga favoritsprit och den ska vara godast om man smuttar på den. =)

Han frågade vart jag hade druckit av spriten och jag sa att det var på Mark Twain i Östersund. Då blev han i lite eld och lågor för tydligen så hade J & J Nordic utlyst en drinktävling för just L. O Smith Granatäpple på de krogar som hade fått hem den. Men de hade inte fått något bidrag från Östersund. Så han fick recept, namn och krog på den drinken vi hade druckit och han blev superglad och skulle ta med den på nästa möte som de skulla ha. Haha tänk var förvånad bartendern på Mark Twain skulle bli om dom skulle vinna något pris för den drinken=)

I alla fall så var jag ju tvungen att beställa från J & J Nordic genom bolaget om jag ville ha flaskan. Man var tvungen att köpa en hel låda à 6 stycken. Och dom kostade 208 spänn styck.
Så nu ska jag hem och bestämma om drinken var värd 6 flaskor eller inte! Annars är det alltid någon annan som kanske vill köpa en flaska?

Så jag hoppas nu att drinken är lika god som jag minns, men är den det så är den uppe och slåss med Vanilla Sky på drinktoppen. Och för dom som känner mig så är det ett mycket bra betyg!

Nu ska jag nog sluta tjata om den här blåa sörjan. Men jag är dock ganska nöjd med mina detektiv-skills! Det blev en resa, allt från en imporviserad drink på Mark Twain till att prata med killen som själv framställt spritsorten.

Jag måste skaffa mig ett liv!

2 kommentarer:

Robin sa...

Jävla alkis.

Anonym sa...

Haha, du är fan rolig du Anneli. Men duktigt va det! =) Minna